Samspel mellan biologi och kultur är centralt för den vetenskapliga kunskapen om människan och bör genomsyra såväl biologiska som samhällsvetenskapliga utbildningar, skriver Jonas Olofsson, docent i psykologi, och Johan Örestig, fil. dr. i sociologi, i sin bok.
Med sin bok ”Evolutionsteori och människans natur” vill forskarna bidra till att överbrygga olika kulturer inom forskningen genom att ge naturvetare, samhällsvetare och humanister en gemensam kunskapsbas i evolutionsteori, genetik, neuropsykologi och biologiskt inspirerad samhällsforskning.
Jonas Olofsson och Johan Örestig anser att den svenska universitetsvärlden idag präglas av en hög grad av specialisering, vilket riskerar att slå över i isolationism. Det har gjort att vi halkar efter i förståelsen av hur människans biologi samspelar med hennes sociala, kulturella och psykologiska erfarenheter. Särskilt påtagligt är att det biologiska perspektivet är frånvarande inom svensk humaniora och samhällsvetenskap, skriver de.
Enligt forskarna fortsätter svenska högskoleutbildningar i hög grad att reproducera de ”två kulturer” som beskrevs av C.P. Snow på 1950-talet. Utbildningssystemet producerar därmed biologer, hjärnforskare och psykologer som ofta saknar en god förståelse för sina ämnens historiska utveckling och samhälleliga roll, och dessutom samhällsvetare och humanister med svaga kunskaper om evolutionsteori, genetik och neurovetenskap.
ForskarVärlden.se